CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday 5 August 2012

RPH- Diri Saya-Hobi

Hari                                            :        Ahad.
Tarikh                                         :        .
Tajuk Tema                                :        Diri saya.
Subtema                                     :        Hobi.
Tempoh masa                             :        20 minit.
Bilangan Murid                          :        15 orang.
Alat bahan                                  :        Model ikan bersaiz besar dan kecil.                
Tunjang Utama                         :          Sains Dan Teknologi ( Matematik).
Standard Pembelajaran              :        ST :6.3.1 Menyusun objek mengikut kriteria:
Utama.                                                             i - kecil- besar. 
Standard Pembelajaran              :        Tunjang Keterampilan Diri.
Yang digabungkan/                             PSE2.1.1Bersikap positif tentang kebolehan kendiri.
Disepadukan.
Objektif pembelajaran                :        Pada akhir pembelajaran murid dapat:
                                                             i –mengasingkan mengikut saiz kecil dan besar.
                                                             ii- membezakan saiz besar dan kecil.
                                                             iii-boleh menjawan soalan dan bertutur dengan penuh yakin
Kosa kata/perbendaharaan kata :         Saiz , kecil, besar.
Pengetahuan sedia ada               :          Murid  mengetahui saiz,, kecil dan besar.
Penerapan nilai                           :         Bekerjasama, bersabar, berani mencuba.

SLOT PENGAJARAN HARIAN

Masa
Isi kandungan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Alat Bahan
Set Induksi
3 minit
Membuat gerakan berenang seperti ikan.
Guru menunjukkan aksi membuat pergerakan berenang seperti ikan.

Murid membuat gerakan berenang seperti ikan.


Langkah 1
4 minit
Model ikan yang berlainan saiz murid  menyebut saiz bola kecil dan besar.
Guru menunjukkan beberapa model  ikan pelbagai saiz
Murid  menyebut perbezaan saiz ikan kecil.
Model Ikan.
Langkah 2
 5 minit.
Mengasingkan ikan yang bersaiz kecil dan bersaiz besar.
Guru membentuk kepada dua kumpulan.
Kumpulan satu dikehendaki untuk mengasingkan ikan yang bersaiz kecil dan kumpulan dua mengasingkan ikan yang bersaiz besar.
Murid membentuk kepada dua kumpulan
Kumpulan satu mengasingkan ikan yang bersaiz kecil dan kumpulan dua mengasingkan ikan yang bersaiz besar.
Model ikan.
Langkah 3
5 minit
Padanan objek yang sama saiz.
Guru memberikan lembaran kerja dan memberi arahan supaya murid menyesuaikan objek yang sama saiz, besar dengan besar dan kecil sama kecil.
Murid mmembuat padanan   objek yang sama saiz
Lembaran kerja.





Penutup
3 minit
Membuat cantuman puzzle ikan.
Guru memberi arahan supaya murid mencantum puzzle ikan.
Murid mencantum puzzle ikan dengan bimbingan guru.
Puzzle




REFLEKSI:

No comments:

Post a Comment