Hari : Ahad.
Tarikh : .
Tajuk Tema : Diri saya.
Subtema : Hobi.
Tempoh masa : 20 minit.
Bilangan Murid : 15 orang.
Alat bahan : Model ikan bersaiz besar dan kecil.
Tunjang Utama : Sains Dan Teknologi ( Matematik).
Standard Pembelajaran : ST :6.3.1 Menyusun objek mengikut kriteria:
Utama. i - kecil- besar.
Standard Pembelajaran : Tunjang Keterampilan Diri.
Yang digabungkan/ PSE2.1.1Bersikap positif tentang kebolehan kendiri.
Disepadukan.
Objektif pembelajaran : Pada akhir pembelajaran murid dapat:
i –mengasingkan mengikut saiz kecil dan besar.
ii- membezakan saiz besar dan kecil.
iii-boleh menjawan soalan dan bertutur dengan penuh yakin
Kosa kata/perbendaharaan kata : Saiz , kecil, besar.
Pengetahuan sedia ada : Murid mengetahui saiz,, kecil dan besar.
Penerapan nilai : Bekerjasama, bersabar, berani mencuba.
SLOT PENGAJARAN HARIAN
Masa | Isi kandungan | Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | Alat Bahan |
Set Induksi 3 minit | Membuat gerakan berenang seperti ikan. | Guru menunjukkan aksi membuat pergerakan berenang seperti ikan. | Murid membuat gerakan berenang seperti ikan. | |
Langkah 1 4 minit | Model ikan yang berlainan saiz murid menyebut saiz bola kecil dan besar. | Guru menunjukkan beberapa model ikan pelbagai saiz | Murid menyebut perbezaan saiz ikan kecil. | Model Ikan. |
Langkah 2 5 minit. | Mengasingkan ikan yang bersaiz kecil dan bersaiz besar. | Guru membentuk kepada dua kumpulan. Kumpulan satu dikehendaki untuk mengasingkan ikan yang bersaiz kecil dan kumpulan dua mengasingkan ikan yang bersaiz besar. | Murid membentuk kepada dua kumpulan Kumpulan satu mengasingkan ikan yang bersaiz kecil dan kumpulan dua mengasingkan ikan yang bersaiz besar. | Model ikan. |
Langkah 3 5 minit | Padanan objek yang sama saiz. | Guru memberikan lembaran kerja dan memberi arahan supaya murid menyesuaikan objek yang sama saiz, besar dengan besar dan kecil sama kecil. | Murid mmembuat padanan objek yang sama saiz | Lembaran kerja. |
Penutup 3 minit | Membuat cantuman puzzle ikan. | Guru memberi arahan supaya murid mencantum puzzle ikan. | Murid mencantum puzzle ikan dengan bimbingan guru. | Puzzle |
REFLEKSI:
No comments:
Post a Comment